Aktywna szkoła – aktywny uczeń

Sprawozdanie z realizacji zadania „Zdrowie na talerzu w zgodzie z piramidą żywienia”

Nasza szkoła bierze udział w projekcie edukacyjnym „AKTYWNA SZKOŁA – AKTYWNY UCZEŃ”. Celem konkursu jest spopularyzowanie wśród uczniów podstawowych zasad zdrowego trybu życia.

W lutym, w każdej klasie w naszej szkole odbyły się debaty pod tytułem „Zdrowie na talerzu w zgodzie z piramidą żywienia”. Debata odbywała się w oparciu o wcześniej przygotowaną prezentację.

Wykonanie:
Liczba uczniów w szkole -211
Liczba klas – 11
Liczba przeprowadzonych debat –  11

Uczniowie klas I-szych poznali różne rodzaje produktów żywieniowych oraz ich znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. W rozmowach z uczniami wskazywano na szkodliwość spożywania zbyt dużej ilości takich produktów, które zawierają nadmiar cukru, soli, tłuszczu, konserwantów oraz wzmacniaczy smaku pobudzających łaknienie.
Przeprowadzenie tej debaty było poprzedzone udziałem dzieci w dwóch akcjach zorganizowanych z udziałem uczniów klas I – III: Śniadanie daje moc i Szkolny dzień jabłka i szarlotki.
Podsumowaniem i sprawdzeniem czy uczniowie potrafią samodzielnie dokonać prawidłowego wyboru wartościowych produktów żywieniowych była praca plastyczna. W klasach I-szych była to praca „Zdrowy posiłek”. Każdy uczeń miał za zadanie narysować to, co powinien zawierać jeden posiłek w ciągu dnia, wybrany przez niego. Prace uczniów zaprezentowano w formie wystawki na tablicy umieszczonej, w korytarzu szkolnym.

Dzieci klas II-gich wspólnie dokonały podziału produktów spożywczych na różne grupy np. warzywa, owoce, tłuszcze, nabiał…. Następnie ustaliły, jak dużo powinny jeść składników z danej grupy.
Dzieci bawiły się także w kalambury. Wybrane dzieci otrzymały rysunki produktów Piramidy Zdrowia (w taki sposób by pozostali uczniowie nie widzieli co te rysunki przedstawiają). Dzieci, które otrzymały rysunki, za pomocą gestów starały się pokazać produkt z rysunku, a pozostałe odgadywały, co to jest i na którym piętrze piramidy powinien się znaleźć („wjechać”). Został również odczytany wiersz J. Brzechwy „Na straganie”, a dzieci podzielone na grupy wypisywały jak największą liczbę warzyw, o których była mowa w wierszu i pokazywały ich na planszy ilustrującej wiersz.
Debata zakończyła się wykonaniem piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej w formie zespołowej pracy plastycznej. Do wykonania piramidy zostały użyte obrazki przedstawiające poszczególne produkty spożywcze lub produkty przyniesione przez dzieci.

W klasach III-cich wszyscy uczniowie chętnie włączyli się do dyskusji. Wymieniali przykłady zdrowych pokarmów, które często pojawiają się w ich domowych jadłospisach. Rozróżniali produkty, które dostarczają ich organizmowi wartościowych składników odżywczych. Uzasadniali niekorzystny wpływ zbyt słodkich, słonych i tłustych potraw na ich stan zdrowia i samopoczucia. Wykazali się wiedzą na temat konieczności ograniczania w diecie produktów, które zawierają konserwanty, sztuczne barwniki i polepszacze smaku. Stwierdzili, ze zdrowe i smakowite frytki, nuggetsy, chipsy, hamburgery można przygotować  z rodzicami w domu, a nie kupować gotowe, przetworzone produkty żywnościowe.
W trakcie dalszej dyskusji okazało się, że duża grupa dzieci prowadzi aktywny tryb życia. Uczniowie uprawiają różne sporty i aktywności: pływają, grają w piłkę nożną, jeżdżą na łyżwach, nartach, rowerach, rolkach, trenują taniec towarzyski i akrobatykę. Stwierdzili, że mają na te aktywności chęć, bo mają chęć na zdrową żywność.
Dopełnieniem omawianego tematu była analiza piramidy żywienia, zredagowanie notatki do zeszytu nt. „10 zasad zdrowego żywienia” oraz wykonanie prac plastycznych  „Zdrowie na talerzu i w śniadaniówce”.

Po pokazie prezentacji w klasie IV – VI wywiązała się żywa dyskusja na temat „dobrych i złych” produktów w codziennej diecie. Odnosząc się do własnych doświadczeń, ale również do negatywnych przykładów, opowiadali, na co należy zwrócić uwagę, jeśli chcemy zachować zdrowie. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą w tej kwestii, co potwierdziły wyniki testu kończącego lekcję. Łącznie w teście brało udział 70 uczniów, z czego:

  • 26 uczniów napisało test bezbłędnie,
  • 30 uczniów napisało test popełniając od 1 do 3 błędów,
  • 14 uczniów napisało test popełniając 4 i więcej błędów (każdy z tych uczniów odpowiedział poprawnie więcej niż na połowę pytań).

Można stwierdzić, że 80% uczniów naszej szkoły zna i stosuje zasady zdrowego odżywiania się.
Drugie zajęcia były bardziej „praktyczne”. W klasie IVa uczniowie w grupach opracowywali  propozycje zdrowej diety. Przygotowano 5 wzorcowych zestawów.  Wcześniej też w domu chętne osoby mogły przygotować  przepis na zdrowe danie i udostępnić go koleżankom i kolegom. W tym dniu każdy zobowiązany był przynieść do szkoły zdrowe drugie śniadanie. Pomysły były różne – od surowych owoców i warzyw po owsiankę na zimno i naleśniki ze szpinakiem.
Uczniowie klasy Va poznali zasady prawidłowego żywienia, a później pracowali w grupach analizując piramidę zdrowego żywienia i komponowali przykładowe posiłki. Wszystkie informacje zgromadzone przez uczniów zostały zebrane przez chętne uczennice w postaci prezentacji Power Point i przedstawione jako podsumowanie tematu.
W klasach VI-tych uczniowie opracowali jadłospisy, dobierając kaloryczność potraw do ich grupy wiekowej. Utworzone przez grupy uczniów jadłospisy zostały omówione  i ocenione. Uczestnicy zwracali uwagę na liczbę posiłków, zawartość poszczególnych składników odżywczych oraz kaloryczność potraw, a także jak ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości płynów.

Podsumowaniem i dopełnieniem cyklu lekcji o zdrowym odżywianiu było spotkanie z panią dietetyk z Naturhouse w dniu 28.02.2017r., w którym uczestniczyli  uczniowie klas IV-VI.

GALERIA ZDJĘĆ

zebrała i opracowała Jadwiga Guzik

Prezentacja – aktywna_szkola_aktywny_uczen

Wybrane sprawozdania

Klasy I-sze – aktywna-szkola-kl1
Klasa II a – aktywna-szkola
Klasa II b – sprawozdanie
Klasa II c – sprawozdanie-piramida-zywienia
Klasy III-cie –aktywna-szkola-kl3
Klasy IV – VI – klasa-iva-va-viab