Śladami polskich władców i bohaterów – wycieczka klas czwartych do Krakowa

17 maja 2024 roku klasy czwarte pod opieką swoich wychowawców i Pani Magdaleny Mazur-Wójcik udały się na wycieczkę do dawnej stolicy Polski – Krakowa. Po przybyciu na wzgórze wawelskie udaliśmy się wraz z przewodnikami na zwiedzanie reprezentacyjnych sal zamku królewskiego po których przechadzali się polscy królowie, królowe, dworzanie i inne ważne osobistości z całej Europy. Mieliśmy okazje oglądać rozliczne dzieła sztuki między innymi fascynujące obrazy czy też przepiękne arrasy zakupione przez króla Zygmunta Augusta. Następnie przechodząc przez dziedziniec zamkowy naszym oczom ukazały się powstałe w okresie renesansu arkadowe krużganki. Później wspinaliśmy się po wąskich schodach na wieżę by zobaczyć Dzwon Zygmunta, który oznajmiał w dalekiej
i bliskiej przeszłości ważne momenty w historii Polski.

Kolejnym punktem było zwiedzanie Katedry Wawelskiej, która na przestrzeni wieków była świadkiem wielu ważnych wydarzeń politycznych i religijnych. Jest ona szczególnie ważna również jako polski Panteon Narodowy, czyli miejsce pochówku polskich władców, ich rodzin, a także polskich bohaterów, wybitnych artystów, itp. Stanisław Wyspiański w 1902 r. o Katedrze Wawelskiej napisał: „Tu wszystko jest Polską, kamień każdy i okruch każdy, a człowiek, który tu wstąpi, staje się Polski częścią … Otacza was Polska, wieczyście nieśmiertelna.”

Po przerwie na obiad kontynuowaliśmy zwiedzanie Krakowa. Spotkaliśmy się oczywiście z jednym z symboli Krakowa, czyli smokiem wawelskim. W końcu dotarliśmy na rynek, gdzie niespodziewanie przywitały nas dźwięki orkiestry wojskowej z uwagi na odbywającą się tam wówczas ceremonię przysięgi wojskowej. Przyszedł i w końcu czas na zakup rozlicznych pamiątek z Krakowa w Sukiennicach. W godzinach wieczornych wróciliśmy do rodzinnego Krosna, czyli „małego Krakowa”.